المقدمة:
ان و زيادة مستوى العداء و العلم الحديث و الدراسات غطت هذا الموضوع و سنتناول فى المقالة القادمة المعلومات الجديدة للدراسات للحصول على افضل احذية الجرى و كيفية اختيارها للوقاية من الاصابة.
فى مقالة اليوم سنكمل ما بداناه من سلسلة المعلومات القيمة التى تساعد فى اختيار الحذاء فى هذة المحاضرة بداية لمعرفة افضل احذية الجرى و كيفية اختيارها للوقاية من الاصابة يجب ان نعلم بعض المعلومات عن شكل و تصميم الحذاء و بناء و تجميعه و نوع السطح المناسب للجرى
اولا:كيف يتم اختيارافضل حذاء الجرى؟
شكل او تصميم الكوتشي :
الكوتشي كا شكل ليه التصميمين دول كل واحد بيوفر حاجات معينه
1 – Straight-Lasted Shoe :
النوع دا بيوفر Stability – Support للاشخاص اللي عندهم Over Pronation
2 – Curved-Lasted Shoe :
النوع دا بيوفر Motion Control كويس جدا للاشخاص اللي عندهم Normal Pronation – Normal Arches
⦁ انا شرحت فى المحاضرة السابقة الكلمات المكتوبة باللغة الانجليزية فيجب ان تقراها اولا حتى تصبح الصورة كامله لك.
تابع كيفية اختيار افضل حذاء جرى؟
بناء او تجميع الكوتشي :
⦁ دي معناها طريقه تجميع او بناء الكوتشي
ممكن يبقي النعل ملزوق او يبقي متخيط او الاتنين مع بعض مثلا و كل واحده ليها مميزات
مش مهمه اوي اننا تكلم فيها اكتر من كدا بس لو قابلتك يبقي عندك معلومه عنها ..
هل الجرى على الرمل مفيد؟
ما هو افضل سطح للجرى؟
نوع السطح اللي تجري عليه :
العلماء و الاطباء قسموا انواع الاسطح اللي تجري عليها ل 10 اسطح من الاحسن للاسوا .. من 1 ل 10
1-تراك ترتان طبيعي ممهد ( الافضل )
2-تراك صناعي مستوي
امتصاص اقل للصدمات من السطح السابق
3-طريق ترابي ناعم و ممهد
مش رمل ولكنه طريق ترابي ! .. بيوفر امتصاص معقول للصدمه .. الحفر و الطوب بيبقوا مرئيين
4-عشب ممهد و ناعم
زي ملعب الغولف او كره القدم .. كويس نسبيا لانه بيخفي الاماكن الغير مستويه و ممكن تتكعبل
5-طريق اسفلت او شارع
سطح سي للجري لان الطرق بتبقي معموله بدرجه ميل لاسفل كل اما تبعد عن منتصف الطريق علشان المطر يتجمع برا الطريق علي الاجناب مش ف نص الطريق .. بيكون في دايما رجل اعلي او اوطي من رجل بسبب انحناء الطريق و يفضل متجريش ف اتجاه واحد ولكن اقسم المسافه نصين و روح نص و ارجع نص
6-طريق ترابي صلب او قاسي
احترس من الحفر و الطوب و انحناءات الطريق
7-طريق خرساني (الرصيف اللي بيبقي ف اجناب الشارع)
سطح قاسي جدا و سي ف امتصاص الصدمات .. البس كوتشي كويس ف امتصاص الصدمات
8-طريق مائل و غير مستوي
الانحناءات بتضع الركب و المفاصل عامه تحت ضغط كبير نظرا لعدم استقامه السطح
9-الرمل (ناعم-خشن)
اياك اياك تجري حافي القدميين علي الرمل .. الرمل سطح مائل و يزداد الميل عند الاقتراب من سطح البحر .. الرمل سطح غير مستوي حته عاليه حته واطيه
10-طريق ترابي او عشبي خشن و غير ممهد
سطح خطر جدا جدا للجري ..حفره او طوبه مفاجئه هتسبب Sprain ankle او اصابه مباشره ف مفاصل القدم .. او هتتكعبل و تاذي نفسك
اضرار الجرى على الرمال؟
ملحوظه مهمه : الرمل هو اسوا 9 سطح ممكن تجري عليه من اصل 10 !!! :
1 – سطح مائل و بيميل اكتر كل ما تجري قريب من سطح البحر .. دا بيودي لان هيبقي في رجل محمل عليها اكتر من رجل و رجل هتبقي مفروده و رجل متنيه (اختلاف اطوال نظرا للجري و انت ف وضع مايل) .. دا هيودي الي ان مع اسمراريه الجري عليه دا هيبقي وضع الجري الطبيعي ليك !! .. دا هيودي الي مشاكل ف رجلك و تشوه فيها
2 – سطح غير مستوي خالص .. حته واطيه و حته عاليه .. حته مليانه حفر او تباب صغيره .. دا بيحط مفاصل القدم تحت ضغط كبير و لازم تلبي حاجه فيها Motion Control عالي علشان تحمي مفاصل القدم لان مفيش خطوه بيقي وضع رجلك علي الارض فيها زي التانيه !!
3 – اياك اياك اياك تجري حافي علي الرمل .. لو عملت كدا ودع مفاصل القدم كلها
4 – الجري علي رمل ناعم جدا بيودي لمشاكل ف وتر اخيل
5 – الجري ف رمل بيغرز .. التحميل بيبقي علي الركبه كبير علشان تطلع رجلك المغروزه ف الرمل مع كل خطوه
6 – الجري علي الرمل صح بشروط معينه منها نوع الرمل و شكلها و نوع الحاجه اللي انت لابسها ف رجلك !!